onsdag den 28. september 2011

Lykketoft sikrede IC4 togene - på godt og især ondt.

Hvorfor er DSB kommet i problemer med IC4 togene ?
Svaret er enkelt, det skyldes Mogens Lykketoft.
I 1999 var vi i Danmark i gang med at elektrificere alle jernbanespor i Danmark. Ligesom man var i gang over hele Europa.
Da der opstod ekstra udgifter til projektet med kablerne, tabte Lykketoft besindelsen og sammen med Trafikminister Sonja Mikkelsen stoppede han arbejdet med elektrificeringen øjeblikkelig.

Det gav DSB alvorlige problemer. De var i fuld gang med at se på afløser togene for IC3. I stedet for at købe et af de moderne gennemtestede elektriske tog, som kørte over hele Europa, var man tvunget til at se på dieseltog.
De var udfaset hos alle professionelle producenter af togsæt.
Desværre var en eneste producent AnsaldoBreda i Italien. De kunne stadig levere dieseltog, men det var med en forældet teknologi, som stod i stampe, da man kun leverede tog til DSB.

Så når du bander over aflyste eller overfyldte tog, så skyldes det, at Mogens Lykketoft i 1999 traf en forkert beslutning i et anfald af raseri.

Ingen kommentarer: