søndag den 20. oktober 2013

Busforbindelserne kan gøres bedre

Er du tilfreds med Busbetjeningen i Dragør ? Det er Dansk Folkeparti ikke. Der har været en frygt i byrådet igennem de sidste 8 år for at ændre på ruterne i Dragør. Det betyder, at man for 8 år siden havde et acceptabelt, men ret lavt niveau. I 2007 fik vi den nye kommunalstruktur, hvor kommunerne i fællesskab skulle tilrettelægge og betale til driften. Det er en svær øvelse viser erfaringen. En busrute, som den ene kommune opfatter som særdeles vigtig, kan være af sekundær betydning for nabokommunen. Og derved uden interesse for medfinansiering. Det skabte et låst system uden mulighed for forbedringer. Eksempel: Linje 35 imellem Dragør Station og Metroen er for Dragør en særdeles vigtig forbindelse. 10 minutter til Metroen. Men for Tårnby er ruten af særdeles marginal betydning. For dem er der bare kun få ansatte til Postteminalen, hvor de ansatte med indflydelse alligevel tager bilen. Ruten vil kommunalt efter reglerne skulle finansieres fifty/fifty. Jeg forstår egentligt godt Tårnby, at de er tilbageholdende overfor linje 35. Men det er frusterende for Dragør. Efter struktur ændringen i 2007 fortsatte man samme linjestruktur, samtidig med at man beskar antallet af afgange. Det er ikke fair overfor borgerne. Et moderne samfund er afhængig af en god infrastruktur. I skrivende stund er Trængselkommissionen lige kommet med et forslag, som perifert nævner Dragør. Det er deres forslag om 350 millioner til en letbane direkte imellem Ballerup og Lufthavnen. I en sidebemærkning nævnes lige, at man da måske kan forlænge letbanen til Dragør ad Kystvejen. Med man har hverken regnet på pris, placering og passagergrundlag. Så det er vel ikke så alvorligt ment. Gennem de sidste tre år har DF igen og igen forsøgt at skaffe flertal for en grundlæggende ændring af rutenettet i Dragør. Herunder en fast direkte rute til nærmeste Metrostation med korte intervaller. Også om aftenen og i weekenderne. Hvad hjælper milliardinvesteringer i Metroen for Dragør, hvis de fleste busser fra Dragør bevidst kører udenom metrostationerne? De primære busruter i Dragør skal med korte intervaller køre direkte til Metroen og ikke bevæge sig i zigzag igennem Amager. Vi har talt for døve øren. Man har været bange for ændringer. Hvis vælgerne ved valget giver Dansk Folkeparti indflydelse, vil det være et krav fra os til konstitueringen, at busbetjeningen nytænkes, så den lever op en moderne bys krav. Morten Dreyer Borgmesterkandidat for Hele Dragør

Ingen kommentarer: